Papagáje v obchode.

#Vtáky
 
Čím väčší papagáj, tým viac trápenia...najhlavnejšie dôvody, pre ktoré by nemali byť tieto citlivé tvory umiestnené v obchodoch...ich pobyt v obchode so zvieratami nemusí byť tak bezproblémový...utrpenie...zlé podmienky...biznis ako každý íný
Andrej Jakubík | 15. apríla 2019 o 08:25
Papagáje v obchode.

Určite to poznáte. Prídete do obchodu a v stiesnených klietkových priestoroch sa pozeráte na papagáje, medzi ktoré patrí Ara, Žako, Amazoňan alebo Kakadu. Všetky tieto spomenuté druhy (a mnohé íné) samozrejme patria medzi citlivé druhy papagájov a ich pobyt v obchode so zvieratami rozhodne nemusí byť tak bezproblémový ako v prípade menších druhov exotov.

Čím väčší papagáj, tým viac trápenia. Obchod je živý mechanizmus a vyžaduje si nesmierne veľa energie od ľudí, ktorí v ňom pracujú. V tomto článku si predstavíme tie najhlavnejšie dôvody, pre ktoré by nemali byť tieto citlivé tvory umiestnené v obchodoch, ale ich kúpa by bola možná iba od seriózneho chovateľa. Je to možno iba zbožné želanie, ale pre mnohých nedobrovoľných obyvateľov zverimexov by to bolo doslova vykúpenie.

Papagáje druhov, ktoré sme spomenuli v úvode sa v obchodoch nachádzajú po celý rok a plnia svoju funkciu atrakcie pre zákazníkov, ktorí sa prišli iba pozrieť. Áno, presne tak. Musíme si uvedomiť, že tieto druhy zvierat plnia v obchode svoju hlavnú funkciu, ktorou je prilákanie zvedavcov. Obchodu nejde o to, zarobiť na týchto tvoroch ich predajom. Obchod zarobí predovšetkým na tom, že sa ľudia prídu pozrieť na zvieratá, ktoré až do istej doby mali možnosť vidieť iba v zoologických záhradách a tam sa samozrejme vyberá vstupné. Obchod týmto priláka ľudí, ktorý si nakoniec kúpia napríklad kostičku pre psa, alebo drobnosť pre svoju andulku.

Je to ale vhodné prostredie pre veľké papagáje? Ako vieme, tak tieto bytosti sú veľmi citovo oddané a ideálny stav je ich umiestnenie u koncového majiteľa už od skorého veku. V obchode nie sú zriedkavé aj dospelé jedince, ktoré sa stávajú citovo imúnne voči potencionálnym majiteľom. Ako iste vieme, tak papagáje sa citovo naviažu iba na niekoľko osôb, prípadne iba na jednu a tej bezvýhradne veria a dôverujú. Koho si ale papagáj vyberie v obchode? Je to zrejme predavač, ale čo ak predavač odíde, má dovolenku, prípadne sa stane niečo iné? Nie sú zriedkavé prípady keď Ara v takomto prípade prestala prijímať potravu a nakoniec si ju zamestnanec dokonca musel vziať domov.

Pokoj je pre papagája veľmi dôležitý. Ako sa dá vypozorovať, tak papagáj má presne svoj čas, kedy sa uloží k potrebnému spánku. Napríklad u toho môjho je to okolo 10.00 hod a to každý deň. To znamená, že o tomto čase sa odporučí do zadnej časti klietky a začne si škrabkať bradu a po chvíľke zaspí. Čo ale v prípade, že je papagáj v obchode? Je to pre neho určite veľmi nepríjemné, keď je unavený a túži po svojom spánku a neustále je okolo neho mnoho neznámych ľudí, ktorý mu nedovolia zavrieť oči. Tomu nahráva aj fakt, že klietky sú často umiestnené v priestore a ľudia majú ku klietkam prístup z každej strany. Papagáj tak nemá možnosť odísť do svojej pokojnej zóny.

To si však bežní návštevníci často neuvedomujú a ak si predstavíte že takýto papagáj počuje slovo „ahoj“ aj tisíc krát denne, tak je to doslova utrpenie, pre tvora ktorý má určite na viac. V nákupných centrách je ešte veľmi podstatný problém v podobe neustálej hudby, ktorá hrá od rána do večera a aj keď po čase papagáj túto hudbu ani nevníma, tak prvé okamihy v takomto prostredí sú určite nesmierne stresujúce.

Neodbornosť personálu je častým problémom v obchodoch zo zvieratami a na tento nedostatok doplácajú aj papagáje. Ako sa prejavuje? To či je o papagájov dobre postarané sa máte možnosť presvedčiť hneď a v priebehu niekoľkých sekúnd. Špinavá voda nám hovorí o tom, že sa zrejme nemení často. Prebytok krmiva v krmítku svedčí o tom, že predavač sa zbaví starostlivosti a to takým spôsobom, že nasype kŕmidlo doplna a ďalej sa nestará. Potom sú tu samozrejme zaschnuté výkaly na klietke a špinavá podstielka. Toto všetko sú veci, ktoré nám prezradia, ako je o operencov postarané.

Denné svetlo je pre papagája veľmi podstatná vec. Skúste si ale položiť jednu otázku. Kedy ste naposledy videli denné svetlo v obchode v nákupnom stredisku? Zrejme nikdy, pretože denné svetlo je nepriateľ nákupného strediska, kde je všetko ideálne vysvietené umelým svetlom. Papagáj teda pozná iba umelé svetlo a nevie ako vyzerá slnko. Čo je výrazný nedostatok a toto prostredie sa často podpíše pod zlý zdravotný stav. V tomto prostredí je veľkým nepriateľom aj klíma, ktorá tu vanie doslova z každej strany. V zimných mesiacoch je tu samozrejme prievan a ešte musíme myslieť na jednu podstatnú vec. Dennodenne na nich mieria svojimi ústami tisíce návštevníkov, ktorí ich bombardujú svojimi slinami. Našťastie už niektoré obchody zaviedli predné steny do voliéry z plexiskla. Toto zaručí, že sliny ostanú na tej správnej strane voliéry.

Otváracia doba nákupného centra je nekompromisná, ale čo v prípade že je sviatok a centrum je zatvorené? Nie vždy je možné, aby zamestnanci prišli do práce aj v tento deň. Operenci preto ostávajú v ten konkrétny deň doslova odkázaní sami na seba. Má to aj svoje výhody a aspoň si odpočinú od hudby a návštevníkov. Ale ako som sa mohol na vlastné oči presvedčiť, tak jednému papagájovi sa táto samota nepekne vypomstila. V takýto deň si zakliesnil nohu do jednej kovovej hračky a jeho zúfalé výkriky v nákupnom centre nikto nepočul. Musel si pomôcť sám a dopadlo to tak že papagáj prišiel o svoju nohu. Bol sám a nevedel si inak pomôcť. Jeho život sa zmenil a musel sa naučiť žiť bez jednej nohy. Dnes je už preč z obchodu a našiel si nový domov u svojho majiteľa, ktorý si ho vybral práve preto, že mu chcel dať to najlepšie. Takže príbeh ma nakoniec "šťastný" koniec, ale nemuselo to tak byť.

Vážený čitatelia. Pomaly nastáva obdobie sviatkov. Obdobie, kedy sú tisíce papagájov bez domova odkázané iba sami na seba. Nikto im nedopraje veselé sviatky. Nikto im nedá pohladenie na dobrú noc. Nikto sa s nimi nepohrá a nedá vyniknúť ich potenciálu. Spomenie si na nich niekto?

Toto je obdobie, kedy by mala byť rodina pohromade. A asi mi dajú všetci za pravdu, že papagáj je súčasťou rodiny. Papagáj v obchode je ako dieťa v detskom domove. Ale s tým rozdielom, že čím viac papagájov si kúpime, tak tým viac ich v obchodoch bude. Je to zákon trhu. A trh už zabudol, že má aj svoje etické hranice, ktoré nie je správne prekračovať.

Komentáre k článku



Pridaj komentár: